TOP 09 bude před volbami voličům telefonovat

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
8. 9. 2013 11:00
Spíš než na billboardy vsadí na online, sociální sítě a kontaktní kampaň
Pivo s Karlem bude podle očekávání součástí kampaně.
Pivo s Karlem bude podle očekávání součástí kampaně. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Pivo s Karlem nebo Dům od domu. Tak by, alespoň v hrubých rysech, měla vypadat kampaň TOP 09 a spřízněných Starostů a nezávislých před nadcházejícími volbami. Naopak klasické billboardy rozhodně nebudou hlavním způsobem, jak působit na voliče.

"Na počet plakátů nehrajeme, protože bychom asi prohráli prohráli," říká volební manažer Topky Jaroslav Poláček. "Představa, že někdo sleduje - nebo dokonce studuje - hesla na billboardu, je nesmysl."

Čili TOP 09 sází, podobně jako v přímé volbě u Karla Schwarzenberka nebo před tím v krajských volbách, na sociální sítě respektive kontaktní kampaň. A když už billboard, tak nejlépe nasvětlený. "Nnesmíme zapomenout, že kampaň bude na podzim", připomíná volební manažer Poláček, že volby budou letos v čase, kdy se brzo stmívá.

Zelené vábení Angely Merkelové?

Oblíbené mediální téma - zahraniční experti - se přímo ve volebním štábu Topky neobjeví. A pokud ano, až ve finiši. "Máme nabídku od Britů do finální části kampaně," upřesňuje Poláček.

"Dlouhodobě spolupracujeme s Konrad Adenauer Stifftung a Mezinárodním republikánským institutem," říká. Právě republikánský institut (IRI) pomáhá konzervativním stranám v "rozvíjejících se demokraciích".

Podle Poláčkova líčení jde o pravidelná setkání, připravené přednášky, schůzky - a konzultace, co kde funguje, a kde naopak neopakovat chyby či nehledat záměr tam, kde není. Manžer vzpomíná například na přednášku v Německu, na které německý expert kampaně CDU vyprávěl o volební strategii, zatímco za ním byla velká fotografie Angely Merkelové v zeleném saku. Lákání "zelených" voličů? Expert se usmál a prohlásil, že "toto sako se prostě paní kancléřce velmi líbilo, nic v tom nehledejte".

"Ze zahraničí nasáváme třeba způsoby vedení kontaktní kampaně," upřesňuje. Ta se v Česku moc nevyužívá, zato Slováci si otestovali tzv. "Door to door" kampaň.

Ze zkušeností slovenského KDH pak vyplynulo kdy chodit, jak vybrat lokality, co funguje. Ne všichni kandidáti se do toho hrnou, ale některé to prý naopak začalo bavit.

Například předseda strany a volební lídr Karel Schwarzenberg však rozhodně na voličovy dveře nezaklepe, u něj připadá v úvahu zase kampaň typu Na pivo s Karlem.

Přijdu k vám do obýváku nebo zavolám...

Podobně si Slováci vyzkoušeli i "obývákovou kampaň", kdy si kandidát přijde podiskutovat s rodinou a jí pozvanými lidmi. Manažer Poláček její dopad obhajuje, i když může na prnví holed jít o dlouhou diskusi s dopadem na malou skupinku lidí. "Funguje i to, že si o tom lidé řeknou. Některé návštěvy zaujmou média. A jedním z efektů je, že i samotné kandidáty to nabíjí." Jde jen to to nezvat samé stranické příznivce, ale také voliče z opačného tábora.

Od Američanů zase lze získat zkušenosti s "call" kampaní, kde jdou hodně rozšířené. "Jasně, tady si každý vzpomene na nahraný telefonát Václava Klause. U nás je to povídání s živými a proškolenými lidmi, aby volaný neměl pocit, že se mu vlamujete do soukromí," říká Poláček.

Relativně levná kampaň, v níž je prý nejdražší čas telefonistů, má podle něj zhruba následující dopad: třetina volaných telefon buď vůbec nezvedne nebo hovor ukončí po úvodní větě, asi u pětiny se setkávají s negativní reakcí a u zbytku jsou reakce pozitivní nebo neutrální.

Problémy jsou podle něj jinde: úzkostlivě dbát na to, aby to byla buď vlastní databáze telefonních čísel nebo veřejná. V opačném případě by toho politická konkurence mohla šikovně využít.

Éra internetu si žádá své

Fanoušci na Facebooku (už přes 70 tisíc) či Twitteru mohou v kampani pomoci. Podle expertů ostatně skvěle zabrala v prvním kole prezidentské volby a pomohla nefavorizovanému Karlu Schwarzenbergovi do druhého kola volby. V tom druhém už ale nestačila.

A právě o české zkušenosti z online kampaně - a "práci" s příznivci TOP 09 - zase měli zájem v Litvě. "Odvyprávěl jsem jim tam příběh podporovatelů, jak jsme je získávali, jak si je online udržujeme," líčí Jaroslav Poláček, byť připouští, že newsletter, který posílají, zatím až tak moc čtený není.

TOP 09 a Starostové představí obsah kampaně až příští týden. Už teď si ale testují, jaká sdělení nebo vzhled by mohly zabrat víc a co méně.

 

Právě se děje

Další zprávy